20 Temmuz 2017 Perşembe

Uluslararası Pazarlamada Reklam Stratejisi

Reklam  dünyayı  saran  bir  ağdır.  Gelişen  teknolojiyle,  iletişim   hızının  verdiği  olanaklarla,  sınırların  ortadan  kalkmasıyla  tüm   insanlığı  ve  toplumları  etkilemektedir.   Global  reklamcılıkta  bir  ürün  veya  hizmet  küresel  olarak   pazarlanmak  amacıyla  planlanmakta  ve  bu  sebeple  de  reklamı  da   global  promosyon  stratejileri  ile  gerçekleştirilmektedir.14 Haziran 2011 Salı
 Dil  Sorunu:  Uluslar  arası  reklamcılıkta  karşılaşılan  en  büyük   sorunlardan  biri  de  dildir.  Bu  sorun  yalnızca  değişik  ülkelerdeki   değişik  dillerden  değil,  aynı  ülke  içinde  dilin  bölgelere  göre   şivelerden  bile  etkilenerek  değişmesinden  de   kaynaklanmaktadır.   Bazı  kültürlerin  dil  konusunda  önemli  hassasiyetleri  vardır.   Örneğin  Almanlar  ve  Fransızlar  İngilizce  bilseler  bile  zorunlu   kalmadıkça  İngilizce  konuşmamaya  çalışırlar.
Mesela... Rolls  Royce’ın  Silver  Mist’de  (Mist  Almanca  da  gübre  anlamına   gelmektedir), Ford  Focus’da  burada  iyi  bir  örnek  olacaktır  (Fransızca  da  bu   sözcük  faux  cul  diye  telafuz  edilmekte  ve  üçkağıtçı  anlamına   gelmektedir) Türkiye’de  MC  Donalds  Mc  Turco  /  Doritos  Alaturka
Kültür  sorunu:  Bir  ülkede  reklam  kampanyası  yürütürken   karşılaşılan  en  önemli  sorunlardan  birisi  hedef  kitlenin   birbirinden  çok  farklı  ve  değişik  özelliklere  sahip  alt  gruplardan   oluşmasıdır.   Bu  farklı  gruplara  tek  bir  mesajla  seslenmek  ve  onlarda  istenen   davranışı  gerçekleştirebilmek  çok  zordur.  Bu  zorluk  glokal   reklam  kampanyalarında  daha  da  artmaktadır.  Zira  bu  sefer   reklam  veren  farklı  bir  ülkede  ürününü  pazarlamaya   çalışmaktadır.  Bunu  yapmaya  çalışırken  de  global  kampanya   hedeflerinden  uzaklaşmamalıdır.
Mesela... Glokal  çalışmalar  yapılırken  reklamcının  kültürler  arasındaki   farklılıklar  hakkında  detaylı  biçimde  bilgilenmesi  gerekmektedir.   Örneğin  batı  ülkelerinde  yas  rengi  siyahken  bazı  Asya  ülkelerinde   beyaz  olduğunun  bilinmesi  gibi.  Belki  renk  bu  anlamda  küçük   ancak  çarpıcı  bir  örnek  olmaktadır.   Yanı  sıra  gelenekler,  aile  yapısı  ve   toplumsal  değerlerde  göz  önüne   alınmalıdır.  (Ramazanda  Coca  Cola   iftar  hazırlığı  reklamları)
Mesela... "Tang"  adlı  toz  içeceğin  önce  ABD   dışındaki  ülkelerde  kahvaltıda  tüketilecek   bir  seçenek  olarak  sunulduğu,  ancak   birçok  ülkede  meyve  suyu  kahvaltıdaki   seçeneklerden  olmadığı  için  tutulmadığı   sonra  "astronotların  içtiği  bir  uzay   içeceği"  olarak  tekrar  pazarlandığı   belirtilmektedir.
Toplumumuzda  ise  Tang  toz  içeceğini  televizyondaki  reklamlarında   anneanne-­‐torun  ve  anne-­‐baba-­‐çocuk  eşleştirmeleri  kullanılmakta   ve  Türk  toplumunun  yapısına  uygun  bir  aile  içeceği  olarak pazarlanmaktadır.
Mesela... Mavi  Jeans’in  başarısını  Mavi  Jeans  Kuzey  Amerika  Başkanı  Sait   Akarlılar  “kültüre,  vücuda  ve cebe  uygunluk”  olarak  belirtmiştir.   Aslında  Mavi,  ucuz  olmamasına  karşılık,  onların  kalitesinde,   trendinde  ve  erişilebilir  fiyatında  satılıyor.  Her  vücuda  uyum,   Mavinin  40  senelik  tecrübesinden  kaynaklanıyor.   Kültüre  uyumluluk  ise,  modeller  üzerinde  bazı  ufak  tefek   değişikliklerle  sağlanıyor.  Örneğin,  Amerikalı  erkekler,  Akdeniz   erkeğinden  farklı  olarak  fit  değil,  bol  kesimi  tercih  ediyor;   Avrupalılar  gibi  temiz  yıkama  jeanler  yerine  hırpani  görünümleri   istiyorlar.
Regülasyon  Farklılıkları:  Almanya’da  örneğin,  reklamda  “en   iyisi”  veya  “daha  iyi”  gibi  karşılaştırma  içeriği  kullanmak  zordur.   Arjantin’de  ilaç  reklamları  Kamu  Sağlığı  Bakanlığı’nın  öncelikli   onayını  almalıdır. Diğer  bir  sınırlama  ise  belirli  ürünlerin   reklamının  kontrolüyle  ilgilidir.   Örneğin,  İngiltere  televizyonda  sigara   veya  likör  reklamına  izin  vermez.   Tıpkı  ülkemizde  alkol  ve  tütünlü  ürünlerde  olduğu  gibi.
Mesela... Finlandiya  bu  konuda  daha  sınırlandırıcıdır;  hiçbir  gazete  ve   televizyon,  herhangi  bir  politik  örgütün  reklamını  yapan,  dini   mesaj  içerikli,  alkol,  sigara,  zayıflama  ilaçları,  ahlak  dışı  edebiyat   içerikli  veya  kişisel  içerikli  reklamlar  yayınlayamaz.   Daha  dolaylı  bir  sınırlama  ise   medyanın  belirli  bir  bölümü  için   reklamı  sınırlandırmaktır.  Çok   sayıda  ülke  radyo  ve  TV’de   reklamlara  izin  vermez.
Mesela... Diğer  bir  sınırlandırma  olarak  da  reklamcılık  üzerinden  alınan  ve   popülaritesi  artan  vergilerdir.  Örneğin,  İspanya  sadece  sinema   reklamlarını  vergilendirirken,  Peru  açık  mekanda  yapılan  tüm   reklamlardan  %8  oranında  vergi  almıştır.