Reklamcılık,
Reklamcılık Mesleği, Reklamcılık Bölümü ve Reklamcılık Bölümü Olan
Üniversiteler
Ülkemizde ve
dünyada, küreselleşme, rekabet ve yayın teknolojilerindeki ilerlemeler gibi
gelişmelerle giderek önemi artan, iş kapasitesi ve yıllık cirosu milyarlarca
dolar olan reklamcılık profesyonel yetişmiş insan gücüne yoğun olarak ihtiyaç
duyan bir sektör haline gelmiştir. Ayrıca son zamanlarda, bu bölümde yetişen
profesyonel insan gücü Türk sinemasında da kendine yeni bir yer bulmuş, sinema
sektörüne genç yönetmenler, senaristler, yapımcılar ve teknik personel
yetiştirmiştir.
Türkiye’de
reklam verenlerin reklamcılık harcamalarının gün geçtikçe büyük oranlarda artması
beklenmektedir. Bu bağlamda reklamcılık ve onun yan kollarında var olan ve
gelecekte daha da artması beklenen profesyonel eğitim almış eleman ihtiyacını
İletişim Fakültelerinin Reklamcılık Bölümleri dolduracaktır.
Bu amaç
doğrultusunda Reklamcılık Bölümü mezunları, küresel düşünebilen, en az bir
yabancı dile hâkim, mesleğindeki değişim ve dönüşümleri izleyebilen ve
yönlendirebilen, bu değişikliklerin sonuçlarını sağlıklı bir şekilde
değerlendirebilen ve bundan faydalanabilen, reklâm piyasasının ihtiyaçlarına
uygun çağdaş, demokratik ve lâik düşünceli insanlar olacaklardır.
Reklamcılık
Bölümünde Okutulan Dersler;
Türk Dili ve
Edebiyatı, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi ve Yabancı Dil gibi ortak dersler
haricinde dersler ve içerikleri üniversiten üniversiteye ufak değişiklikler
gösterseler de temelde aynıdır.
Dersleri
geniş ve dar anlamda konu içeriklerine göre şöyle sıralayabiliriz; Stratejik
Düşünme, Araştırma, Yaratıcı Düşünce, Reklamcılık Tarihi, Psikoloji, Sosyal
Psikoloji, Reklamcılıkta Etik, Reklamcılık ve Kültürel Çalışmalar, Markalaşma
ve Marka Yönetimi, Bütünleşik Pazarlama İletişimi, İlişki Yönetimi, İkna,
Etkileşim, Medya, Tüketici Davranışı, Internet, Bütçe, Kampanya Planlaması,
İzinli Pazarlama, Kişisel Satış, Pazarlama Odaklı Halkla İlişkiler, Tutundurma
Yönetimi, Üretim, Yaratıcı Yazın, Olay Pazarlaması, Sosyal Sorumluluk, Reklam
Ajanslarının Yapısı ve Çalışma İlkeleri, Satış Promosyonu, Satış Yönetimi,
Araştırma Teknikleri, Halkla İlişkiler, Reklam Tasarımı, CRM, Yaşam Tarzı
Pazarlaması, Reklam Teorisi, Temel Fotoğrafçılık, Sosyal Yapı Analizleri,
İletişim ve Toplum, Sayfa Düzenlemesi, Tanıtım, Metin Yazarlığı, Fotoğraf,
Radyo- Televizyon, Medya Planlaması, Grafik Tasarımı, Piyasa Araştırması,
Reklam Kampanyaları, Reklam Filmi Yapım ve Yönetimi, Kamuoyu Araştırmaları,
Grafik Resim ve Uygulama gibi meslek dersleri.
Kimler
Reklamcılık Okumalıdır?
İletişim
Fakültelerinde okutulan Reklam Tasarımı ve İletişimi bölümü, reklam, pazarlama
ve iletişim alanına ilgi duyan ve bu alanda projeler ve uygulamalar
gerçekleştirmeye istekli, mezun olduklarında alanlarında kariyer yapmaya
amaçlayan tüm öğrencilere hitap etmektedir.
Bu bölümde
okuyacak öğrenciler yeniliklere açık, yaratıcı, hayal gücü yüksek, sosyal,
girişimci, analitik düşünme ve sentez yeteneğine sahip, düşüncelerini sözel ve
ya yazı yoluyla başkalarına etkili şekilde aktarabilen, paylaşımcı ve
işbirliğine yatkın bireyler olmalıdır.
Bir Reklamcı
Ne Yapar?
• Bir mal veya hizmetin dikkat çekici
özelliklerini ön plana çıkararak kişileri bilgilendirmeye, etkilemeye ve
onlarda satın alma isteği oluşturmaya çalışırlar.
• Satılması istenilen mal ya da hizmetin niteliklerini
belirleyerek, bu mal veya hizmetin potansiyel alıcılarını tespit ederler.
• Hedef kitleye ürün ve ya hizmetin
tanıtımı için gazete, dergi, ilan metinleri, grafik tasarım, afiş, billboard,
TV sinema filmi, senaryo, radyo spotları gibi reklam araçlarının
hazırlanmasında çalışırlar.
• Kitaplar, dergiler, afişler, grafikler,
broşürler ve benzeri reklam araçlarında kullanılmak üzere çizim tasarıları
yaparlar, yaptırırlar.
• Mal veya hizmetin içeriğine uygun olarak
reklam veren firma ile halkla ilişkiler faaliyetlerini desteklerler.
• Açık hava reklam mecralarının kullanımı
için çalışmalarda bulunurlar.
• Gerçekleştirilecek reklam kampanyası ve
maliyeti hakkında reklam vereni bilgilendirirler.
Kariyer
Olanakları
• Anadolu iletişim Meslek Lisesi mezunları,
2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına ve ya 4 yıllık lisans eğitimi veren
üniversitelerde Reklamcılık alanında eğitim almak için ek puanlarından
faydalanabilirler.
• Reklamcılar, diğer meslek kollarında da
olduğu gibi üniversitede kalarak master ve doktora seviyelerinde akademik
kariyer yapabilirler.
• Görsel veya basılı reklam mecralarında
uzmanlaşabilirler.
• Sadece seminer ve konferanslar vererek
mesleklerinde ilerleyebilirler.
• Tek bir sektör üzerine uzmanlaşarak
kariyerlerinde ilerleyebilirler.
Reklamcılık
Eğitimi Veren Üniversiteler
Üniversitelerin
İletişim Fakültelerinde okutulan Reklamcılık ve Halkla İlişkiler 4 yıllık,
lisans düzeyinde ve Söz 2 puanı ile alım yapan bir bölümdür. Aşağıda bu bölümün
okutulduğu üniversiteler sıralanmıştır.
DEVLET ÜNİVERSİTELERİ
Anadolu
Üniversitesi / İletişim Bilimleri Fakültesi
Karadeniz
Teknik Üniversitesi / İletişim Fakültesi
VAKIF
ÜNİVERSİTELERİ
Atılım
Üniversitesi / İşletme Fakültesi
Atılım
Üniversitesi / İşletme Fakültesi (Burslu)
Atılım
Üniversitesi / İşletme Fakültesi (%50 Burslu)
İstanbul
Arel Üniversitesi / İletişim Fakültesi
İstanbul
Arel Üniversitesi / İletişim Fakültesi (Burslu)
İzmir
Ekonomi Üniversitesi / İletişim Fakültesi
İzmir
Ekonomi Üniversitesi / İletişim Fakültesi (Burslu)
İzmir
Ekonomi Üniversitesi / İletişim Fakültesi (Uolp-Suny Fredonia)
Yaşar
Üniversitesi / İletişim Fakültesi
Yaşar
Üniversitesi / İletişim Fakültesi (Burslu)
Yaşar
Üniversitesi / İletişim Fakültesi (%50 Burslu)
İstanbul
Arel Üniversitesi / İletişim Fakültesi (%50 Burslu)
İstanbul
Arel Üniversitesi / İletişim Fakültesi (%25 Burslu)
Bahçeşehir
Üniversitesi / İletişim Fakültesi
Yeditepe
Üniversitesi / İletişim Fakültesi
KKTC
ÜNİVERSİTELERİ
Doğu Akdeniz
Üniversitesi / İletişim Fakültesi
Doğu Akdeniz
Üniversitesi / İletişim Fakültesi (Burslu)
Lefke Avrupa
Üniversitesi / İletişim Bilimleri Fakültesi
Lefke Avrupa
Üniversitesi / İletişim Bilimleri Fakültesi (Burslu)
Reklam
ajansının misyonu, müşterilerinin ticari etkinliklerinin artmasını sağlamaktır.
Bu noktada firmaların, markalaşma süreçlerinde, gerekli olan tüm malzemeleri (
kurumsal kimlik çalışması, kartvizit, logo, afiş, broşür, web v.b.) reklam
ajansı hazırlar ve firmanın onayına sunar. Reklam ajansından hizmet alan, her
hangi bir firmaya, kapsamlı, yenilikçi, farklı reklam tasarımları ile,
yürüteceği reklam kampanyasının ne kadar uzman ekiplerle hazırlanacağının
bilgisini verir.
Kişi ve
kurumlara özel; Pazar beklentilerini ve gereksinimlerini karşılayacak ürün ve
hizmet vererek destek sunar. Yüksek derecede müşteri tatminin sağlamak
durumundadır, reklam ajansı. Reklam ajansları tarafından hazırlanan çalışmalar,
reklamı veren firmayı tatmin etmezse, firma reklamının amacına ulaşacak şekilde
yapılamayacağı inancı doğar. Reklamı veren firma, daha uzman ajans arayışına
gidebilir. Böyle bir durumu engellemek için, reklam ajansı, reklam anlamında o
güne kadar yapılmayanı bulup yapmak durumundadır. Eğer piyasa da bulunanın
benzerini tasarlarsa, yapacağı reklamın etkisi çok ta fazla olmayacaktır. Bunu,
diğer reklamlardan ayırt eden kişi sayısı azalacaktır. Dolayısıyla yapılan
reklamın etkileri beklenenden düşük olup, firmanın tatmin olmamasına neden
olacaktır.
Reklam
ajansı en son teknolojiyi kullanmak zorundadır. En son teknoloji, daha hızlı,
daha uzmanlaşmış, daha verimli çalışmaların yapılmasına olanak sunar. Reklam
ajansının bu özellikleri kullanmayı bilmesi ve en iyi sonuçları elde etmesi
gerekir.
Reklam veren
firmayı çok iyi analiz etmek durumundadır. Onların beklentilerini, özlemlerini,
ulaşmak istedikleri noktayı algılayıp hareket etmelidir. Algılarını ve
düşüncelerini, reklam veren firma ile paylaşmalıdır. Reklam ajansı,
tecrübelerini, bilgilerinin tüm özelliklerini, reklama katarak iş tatmini
yaratmalıdır. Planladığı işi tam zamanında, sözleştiği maliyetle yerine
getirmelidir.
Ajans
çalışanlarının gelişimlerini kesintisiz devam ettirmeleri için, gerekli
koşulları sağlamalıdır. Motivasyonlarını hedef nokta tasarımından, farklı
yönlere kaydıracak, herhangi bir sorun veya çıkmazı çözmeli ve onlara destek
olmalıdır. Çalışanların yüksek performans göstermesi, çalıştıkları firmanın
onlara sağladığı hem kişisel, hem teknolojik, hem psikolojik olanaklara
bağlıdır. Ajans eğer onların bütün yaratıcı özelliklerini kullanmalarını
istiyorsa, önlerinde ki sorunları çözmelidir. Hizmet içi eğitimlere önem
vermeli ve bu olanakları çalışanlarına sunmalıdır.
Reklam
ajansı; firmaları ve çalışanları ile bütünleşmiş bir şekilde planlamalarını
yaparak ve yaparken piyasa analizi, firma analizinden çıkaracağı sonuçlarla,
yaratıcı, farklı, çarpıcı reklam hazırlayıp, hedef kitleleriyle
buluşturmalıdır. Bunun için ajans çalışanlarının uzun yıllara dayalı tecrübe ve
birikimlerini işlerine katmaları ile mümkündür.