1.000’den
fazla uzman danışmanlığı ile; yurtiçi 850 ve yurtdışında,175 personel ile her
türlü ihtiyacınıza uygun, güvenilir, bilimsel özel uzman raporu(mütalaa)
hazırlayarak kurumsal ve bireysel
danışmanlık hizmeti sunuyoruz.
Pazarlama,
uluslararası pazarlama, online pazarlama, markalaşma, reklam;
İhracatçı
firmaların potansiyel müşteri veya iş partnerlerine kendilerini tanıtmak ve bir
iletişim başlatmak bizim işimiz.
“Hedef
tüketici, müşteri ve toplumun istek ve geresinimlerini tatmin ederek kar
sağlayacak pazarlama bileşenlerinin (ürün / hüzmet, fiyat, dağıtım ve
tutundurma) planlanması, yönetimi ve denetimi çabaları” olarak tanımlanan
pazarlama, bir çok unsurun birleşmesiyle oluşan geniş bir süreçtir.
Pazarlama
konusunda günümüzün en etkin kişilerinden biri olan Kotler, pazarlama yönetimi
sürecinin 5 ana kademeden meydana geldiğini ifade etmektedir. Kotler’e göre bu
süreç aşağıda belirtilmiştir.
R
(Researche): Araştırma
STP
(Segmentation, Targeting, Position): Kesimlere Ayırma, Hedef Belirleme, Konumlandırma
– Stratejik Pazarlama
MM
(Marketing Mix): Pazarlama Karışımı (4P) – Taktik Pazarlama
I (Implementation):
Yürürlüğe Koyma
C (Control):
Kontrol
anlamına
gelmektedir. Şimdi bu kavramları tek tek inceliyelim.
1. Araştırma
Araştırma,
pazarlamanın başlangıç noktasıdır. Pazarlamanın tanımında olduğu gibi
tüketicilerin yeni gereksinimlerinin belirlenmesi ve bu gereksinimlerin hangi
noktada karşılanacağının belirlenmesi aşamasında devreye, araştırma girer.
Araştırma, bir noktada pazarlama faaliyetinin ortaya çıkmasına olanak veren
birinci basamaktır.
Zet
Araştırma’nın kurucusu Vural Çakır’ın belirttiği gibi; “Araştırma, doğru
pazarlama kararlarının birinci basamağıdır, kaynakların rasyonel ve tüketiciler
yararına dağılımını sağlayacak bir toplumsal araçtır”
Araştırma,
bir şirketi, herhangi bir pazarda alıcıların gereksinimleri, anlayışları ve
tercihleri bakımından farklılık gösterdiklerini ortaya koyarak, pazarlama
yönetimi sürecinin bir anlamda başlamasını sağlayacak önemli bir süreçtir.
2. Kesimlere
Ayırma, Hedef Belirleme ve Konumlandırma(1) – Stratejik Pazarlama
Araştırma
sürecinden sonra yönetim, hangi kesimlere ağırlık vereceğini belirlemek
zorundadır. Bu yüzden öncelikle pazarı bölümlere ayırmalı ve bu bölümlerden bir
veya daha fazlasını kendisine hedef pazar olarak seçmelidir. Yani hedef
kitlesini belirlemek durumundadır. Bu işlem yapılırken ürün / hizmetin üstün
yanlarının en verimli şekilde etki edeceği kesim / kesimler hedeflenmelidir.
Ürün /
hizmetin hangi kesimleri (gençler, çalışan kadınlar vb.) hedef alacağının
belirlenmesi pazarlama yönetimi açısından verilmesi gereken önemli bir
karardır. Bu karar doğrultusunda pazarlama stratejisi oluşturulacak ve bu
kesimlere uygun hedefler doğrultusunda herekete geçilecektir.
Hedef kitle
ile hedeflerin belirlenmesinden sonra, şirket piyasaya sunduğu ürün ya da
hizmetin kapsadığı temel üstünlüğü / üstünlükleri, hedef kitlenin bilmesini
konumlandırmalıdır. Konumlandırma, şirketin piyasaya sürdüğü ürün veya hizmetin
anahtar avantajlarını ve farklılıklarını müşterilerin zihnine sokma çabasıdır.
Kesimlere
ayırma, hedef belirleme ve konumlandırma, pazarlama yönetiminin stratejik
pazarlama ayağını oluşturmaktadır. Bu aşamada yapılan çalışmalar pazarlamanın
stratejik olarak planlanmasını içermektedir.
3. Pazarlama
Karışımı – Taktik Pazarlama
Stratejik
pazarlama belirlendikten sonra taktik pazarlama aşamasına geçilir, ürün veya
hizmetin konumlandırmasını destekleyen bir dizi pazarlama karışımı aracı
belirlenir. 4P olarak nitelenen bu araçlar şunlardır:
Ürün
(Product): Pazara sunulan teklifin kendisidir. Müşterinin satın almasıyla elde
edeceği tatmin ve hizmet bütünüdür. Marka, ambalaj, kalite, boyutlar, tasarım
ve garantiler, ürünü oluşturan unsurlardan bazılarıdır.
Fiyat
(Price): Ürüne ödenen bedeldir. Teslimat, garanti ve buna benzer ödemeler
bütünüdür. Fiyat belirlenirken pazarlama karışımındaki diğer unsurlar ve hedef
kitle göz önünde bulundurulmalıdır.
Yer /
Dağıtım (Place): Hedeflenen pazarda ürünün kolaylıkla bulabileceği ve
kolaylıkla ulaşabilecek gerekli düzenlemeler bütünüdür.
Tutundurma
(Promotion): Ürünün piyasada bulunurluğu ve üstünlükleri hakkında hedef kitleyi
bilgilendirmek, hatırlatmak ve hedef kitleyi bunlar konusunda ikna etmek
amacıyla uygulanan bütün iletişim çalışmalarıdır.
Reklam,
halkla ilişkiler, doğrudan satış, satış promosyonu ve satış ekibi tutundurmayı
oluşturan unsurlardır.
4. Yürürlüğe
Koyma
Stratejik ve
taktik pazarlama belirlendikten sonra artık belirlenmiş olan ürün üretilmeli,
fiyatlandırılmalı, dağıtımı yapılmalı ve satış artışı sağlamak için çalışılmalıdır.
Buna yürürlüğe koyma denir.
Yürürlüğe
koyma aşamasında şirketin tüm bölümleri harekete geçer: Ar&Ge, satınalma,
imalat, pazarlama ve satış, insan kaynakları, finans ve muhasebe.
Pazarlama
yönetiminde en çok sorun yürürlüğe koyma aşamasında yaşanmaktadır. Çoğu şirket
pazarlama stratejilerini çok iyi yapmalarına rağmen, yürürlüğe koymada sorunlar
yaşamaktadır. Bunu gidermek için tüm birimler arasında yeterli koordinasyonun
ve iletişimin sağlanması gerekmektedir.
5. Kontrol
Pazarlama
sürecindeki son aşama kontrol aşamasıdır. Bu aşamada geri besleme yoluyla bilgi
toplanır, sonuçlar takip edilir ve değerlendirilir ve pazarlama başarısının
artırılması için düzeltmeler yapılır.
Etkili
pazarlama organizasyonu sağlayabilmek için, pazarlama değerlendirme ve
denetleme işlemlerinin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.